Jonasesbild

 

 

Home

Svalan 75/1951
   
 


Omkring 1980 hittade jag "Min" Svalan som en total skrothög, ställd bakom en lada av min far när växellådan skar. Jag gissar att detta hände någon gång på 60-talet. Han hade använt Svalan i jordbruket som ett slags traktor, inte undra på att växellådan bröt ihop! Motorcykeln var i ett miserabelt tillstånd, men när jag påbörjade reparationen var jag ung och optimistisk (är vi inte alla det?). Min far hade köpt motorcykeln av sin svåger, Gert Moberg. Här ser ni honom när han tar min Svalan på en tur en varm sommarkväll. Som ni kan se från bilden använder jag inte originaltanken utan en tillfällig (20 år, hm...) HD Sportster tank.


Gert hade köpt motorcykeln av den första ägaren, Fabriksarbetare Harry Frank, som registrerade in den 18 januari 1952. Motorcykeln såldes av Lars Norgren på Cykel och Motorservice i Söderala för det fabulösa priset av 2800 kronor.


Jungfruturen:

Här står jag på en parkering, någonstans i skogen nära Ockelbo, och känner mig bedrövad kan man kanske tillägga.

Jag hade planerat att åka och besöka den första ägaren i Söderala, det skulle bli min första längre resa efter renoveringen och här är platsen där motorn skar (alternativt nöp). Jag hade låtit en lokal (välrenommerad) motorcykelfirma renovera motorn, och uppenbarligen visste dom inte hur man borrar cylindern korrekt. En lättmetallkolv i en luftkyld gjutjärnscylinder (med alldeles för små kylflänsar) kräver ett större spel än moderna motorer. Det vet jag idag, och det var helt säkert orsaken till att motorn alltid överhettades efter renoveringen. Man hade försäkrat mig om att den skulle "köras in" och att det skulle bli bättre sedan. Jag antar att motorn fortfarande går att rädda, men under tiden kör jag omkring med en motor från 1953 som är så sliten att man faktiskt kan höra när kolven byter riktning med ett litet klicketiklack. Jag avstår från att beskriva oljekonsumtionen här...


Några tekniska fakta:

Stel stålram, luftfjädrad framgaffel (Dowty Forks), tjänstevikt 140 kg, 348 CC encylindrig fyrtaktsmotor av märket Panther med 18 hästar vid 5500 varv/min. Kompressionsförhållande 6:5, Burman 4-växlad växellåda, Lucas 6 volts (plusjordat!) elsystem och strålkastare.

Här är registreringsbeviset, klicka för en större bild:


 

 


Det Brittiska arvet:

Detta skrev Barry M. Jones om Svalan i sin bok "The story of Panther Motorcykles":

Sweden's Svalan Panther-engined machines were a unique combination of tried and tested technology coupled with local requirements for a home produced machine. The story goes back to the immediate post war years when the Maskin AB (John Eriksson, Falun Sweden) cycle business decided to produce a motorcycle using proprietary components. Their first efforts before the war were 98cc autocycles, but after the war a range of motorcycles, autocycles and scooters appeared.

The first with panther engines featured the 250cc units in a locally made frame comprising steel tubes of conventional design. The Model 50 Matcher featured all the normal Model 65 componenets, namely engine, Dowty forks, Burman 3 speed box, Lucas headlamps and lighting/ignition equipment and genuine Panther wheels and brakes. During 1952, they tried fitting the 350cc engine into the same frame but the power from this engine was too great for the motorcycle frame they had developed .

Accordingly, in 1953, they announced a new spring frame machine, the Svalan 75 Lyx with the P&M 350cc engine, though in this instance NSU front telescopic forks were fitted as standard. the Lucas lighting was dispensed with in favour of Hella units, while the rear suspension adopted typically pre-war low mounted sliding dampers. Production continued through to the end of 1956. Several thousand 250 and 350cc power units were shipped to Sweden by P&M.


Mera om min Svalan:

Jämfört med bilder som jag sett i kataloger verkar det som om min Svalan har blivit lätt modifierad. Den fiolliknande dynan (som troligen kommer från en Svalan 75 LYX) har ersatt originalsadeln. Från vad jag kan bedöma har det skett med hjälp av den lokala smeden, med slägga och/eller yxa...

Jag har talat med alla tidigare ägare och ingen säger sig komma ihåg att det någonsin suttit någonting annat än den här dynan. Jag har beslutat mig för att behålla den i det här tillståndet, när allt kommer omkring är moddningen historia idag, mer än 50 år senare.


Klicka här för att se fler bilder!


Eller njut av ljudet av en spinnande Panthermotor (ljudet emanerar från Simon Flemings 1949 Modell 75 Panther, jag skall skaffa ett eget ljudspår så småningom):


Vidare läsning:

Här är några broschyrer som jag samlat på mig under årens lopp. Dom flesta kan (åtminstone kunde) man få tag på via Auto Arkiv i Sunne. Jag har konverterat dom till PDF format för enkelhetens skull. Varje broschyr är cirka 1-2 MB och tar 4-8 minuter att ladda ner med analogt 56K modem.

Broschyr från 1952 med modell 11, 20, 25 och 75

Prospekt från 1955 med Mopeder, Skotrar och lättare motorcyklar

Instruktionsbok (från 1953?) för modellerna 50, 75 och 75 LYX

Reservdelskatalog från 1953 för modellerna 50 och 75



Svalan och panterlänkar:

Mats Berglinds Hemsida

The Pantherīs Owners Club (The POC)

The Panther Page (Simon Fleming)

The Panther Lair (Murray Barnard)


Svalanregister:

Jag har en lista på registrerade ägare till Svalan motorcyklar från 1997. Vid berättigat intresse (tidigare ägare eller liknande) kan jag lämna ut detaljer, men jag kommer inte att lägga ut registret i sin helhet. Om en Svalanklubb skulle bildas skulle detta kunna vara en bra startpunkt. Kontakta Webbmaster för ytterligare detaljer.


Sidan uppdaterad 25.6.2005

Top

Home

 

Dessa vackra fåglar avslutar Svalansektionen